Som en del av EMS 60-årsfirande arrangerar EMS tillsammans med Tingstäde fästning, Tingstäde Hembygdsförening och Visby Internationella tonsättarcentrum VICC en ljudinstallation av JG Thirlwell i Tingstäde Fästning under sommarmånaderna.
JG Thirlwell är en tonsättare/producent/artist baserad i Brooklyn, NY. Han föddes i Melbourne och flyttade till London 1978, för att sedan flytta till New York 1983, där han har varit baserad sedan dess. Förutom under eget namn arbetar han också under flera pseudonymer, bland annat Manorexia, Foetus, Xordox, Steroid Maximus, Baby Zizanie, Hydroze Plus, Clint Ruin och Wiseblood.
As part of the EMS 60th anniversary celebrations, EMS together with Tingstäde Fortress, Tingstäde local heritage society and the Visby International Composers' Centre VICC are organising a sound installation by JG Thirlwell in Tingstäde Fortress during the summer months.
JG Thirlwell is a composer/producer/performer based in Brooklyn, NY. Born in Melbourne, he moved to London in 1978, then relocated to NYC in 1983, where he has been based ever since. As well as his own name, he works under many pseudonyms including Manorexia, Foetus, Xordox, Steroid Maximus, Baby Zizanie, Hydroze Plus, Clint Ruin and Wiseblood.
Verkkommentar In Memoriam (in English below)
"Skyttevärnet där ljudinstallationen är installerad tjänar ett militärt syfte. När jag läste på om Gotland fann jag att det tidigare funnits en stark militär närvaro på ön. Sedan slutet på 1940-talet fram till början av 1990-talet var större delen av norra Gotland en starkt befäst militär zon. Skyttevärnet vetter mot havet och det stämmer till eftertanke. Jag tänker på de militärer som tjänstgjorde i skyttevärnet och hur mycket tid de måste ha spenderat på vakt i värnet. De kan ha känt tristess tillsammans med en underliggande känsla av spänning, givet deras uppgift.
Jag bestämde mig för att använda den svenska nationalsången som utgångspunkt för verket. Den spelas upp 30 gånger långsammare än originalet. Jag har sedan bearbetat ljudfilen med 48 bearbetningsprocesser - däribland filtrering, EQ, distorsion och olika typer av modulation. Dessa bearbetningar används både enskilt och i kombination med varandra. Ibland uppträder originalsången obearbetad rent och ibland i bearbetad form. Jag har också, på vissa ställen, lagt till subtila basborduntoner.
In Memoriam är ett långt meditativt stycke som fungerar mycket effektivt om du som lyssnare kan försätta dig i ett meditativt tillstånd.
Jag tror att stycket kommer att fungera bra på platsen. Min förhoppning är att lyssnaren spenderar tid på platsen och låter musikupplevelsen omfamna dem. Stycket är 47 minuter långt och spelas i en oavbruten loop.
/
The sound installation is in a foxhole which serves a military purpose. Reading up about Gotland I found there had been quite a strong military presence. I discovered that from the late 1940s, most of the northern part of Gotland became a heavily fortified, military only zone, a status that was only rescinded in the early 1990s.
The foxhole faces water and begs contemplation. I considered the servicemen and women who were the foxhole’s original occupants and the amount of time they must have spent on sentry. They may have felt boredom, with an underlying tension, given their task.
I decided to take a recording of the Swedish National Anthem and stretch it to 30 times slower than the original. I used that as an audio source and then processed it through 48 separate plug in settings, including filters, EQ, distortion and modulation. These channels are used solo and in combination. Some of the audio is distressed and sometimes it is clean. Occasionally I added some subtle bass drone, reinforcing certain parts.
It is a meditative durational piece which is very effective when experienced in a semi-somnambulistic state. It’s about 47 minutes long and should be looped.
I think it should work very well in the location, and I would hope that some visitors will spend some time with it, and allow it to unfold.
JG Thirwell"