Presentation: The Act of Patching: Musicking with modular systems

med Mattias Petersson

Tid: Torsdag 20 november kl.18.00-20.30, 2025
Plats: Elektronmusikstudion, Söder Mälarstrand 61, Stockholm
Kursavgift: Ingen avgift. 
Anmälan: Begränsat antal platser. Anmäl dig här
Presentationen sker på svenska/ engelska.

Välkommen till en presentation med Mattias Petersson.
Presentationen utgår från Peterssons doktorsavhandling med fokus på praktiken som tonsättare, musiker och det live-elektroniska instrumentets modulära och metastabila natur.

Mattias Petersson är tonsättare och musiker, baserad i Stockholm. Han är verksam inom datormusik scenen och har genom åren kultiverat en praktik som även involverar modulära syntar och live-coding. Hans musik har framförts internationellt och har släppts på skiva av etiketter som Hallow Ground, Moving Furniture Records, IDEAL Recordings och Fylkingen Records. Petersson arbetar främst med elektronisk musik olika former och men har även skrivit kammarmusik, ett flertal operor och musik för dansföreställningar. Han rör sig sömlöst mellan elektroakustisk musik, drone och noise med en rytmiskt driven grundpuls. Mattias har diplom i elektroakustisk komposition från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och sedan 2006 arbetar han där som lektor i ämnet. Som konstnärlig forskare är han del av forskningsklustret GEMM))) – Gesture, Embodiment and Machines in Music vid Luleå Tekniska Universitet. Petersson har arbetat med datorstyrd komposition och analoga modulära system sedan 1999 och är särskilt intresserad av att utforska hur instrumenten kan manifesteras som kompositioner i sig själva, samt hur digital och analog teknologi kan stödja ett utforskande av sådana kompositioner.

I juni 2025 försvarade Petersson sin doktorsavhandling “The Act of Patching: Musicking with modular systems” vid Musikhögskolan i Piteå vid Luleå Tekniska Universitet. Avhandlingen tar avstamp i praktiken som tonsättare och musiker och fokuserar på det live-elektroniska instrumentets modulära och metastabila natur. Med detta fokus undersöker han den transformativa processen både vad gäller komponerande och musicerande. Centralt för praktiken är hur instrumentens utformning påverkas av estetiska val och hur de utvecklas i samspel med komposition och kontext. Forskningen innefattar bland annat experiment med traditionella patch-interface och live-coding, både som konceptuella och praktiska verktyg, och söker ny kunskap kring när, hur och varför instrumenten förändras och utvecklas tillsammans med den konstnärliga rösten.

För frågor om presentationen kontakta Elektronmusikstudions utbildningskoordinator: lisa.stenberg@elektronmusikstudion.se